På bara ett halvår har svensken gått från att vara prisokänslig till att jaga runt efter kampanjer i matbutiken.
När matjätten Ica släppte sin delårsrapport i oktober konstaterade vd:n Per Strömberg att det är en tydlig trend att människor jagar lågpris. För att hänga med är det kampanjer som gäller.
Enligt Ulf Mazur på jämförelseappen Matpriskollen har konsumenterna till skillnad från tidigare blivit flyktiga. De byter från sin vanliga butik om de hittar bättre erbjudanden någon annanstans.
– Då måste butikerna locka tillbaka dig eller locka in dig med nya erbjudanden, kampanjer och lockpriser har blivit viktigare än någonsin, säger han.
Han beskriver det som ”den största förändringen som någonsin har skett inom konsumentbeteende”. Något som också märks på antalet personer som använder Matpriskollen. Sedan augusti har antalet användare rusat enligt Ulf Mazur.
– På bara ett halvår har konsumenter gått från att vara prisokänsliga till att snabbt bli prismedvetna. Tidigare gick man till sin butik och handlade det man ville, och brydde sig inte så mycket om vad en Kalles kaviar kostade, säger han.
Det märker även Ereklamblad, som digitaliserar butikernas kampanjblad, tydligt av. Intresset för bolagets app har också skjutit i höjden i takt med att inflationen stigit.
– Vi har aldrig sett en sådan här ökning av användare tidigare. Det är tydligt att folk har blivit mer medvetna om sina kostnader för mat, och att de är villiga att undersöka och hitta lägre pris, säger Daniel Linde, som är senior rådgivare på företaget Tjek som ligger bakom Ereklamblad.
Tidigare kollade appanvändarna in sin vanliga butiks kampanjer. Nu använder allt fler istället sökfunktionen för att jämföra priser direkt på specifika varor.
I början av juli började den typen av sökningar att ta fart rejält. Ereklamblad såg en ökning med 123 procent jämfört med samma period förra året.
Även branschorganisationen LRF märker av jakten på lågpris. Den har hittills främst slagit mot vad organisationen kallar för “lokal mat och dryck”. Det kan till exempel röra sig om tillverkare av hantverksöl, mindre gårdsmejerier och annat lokalproducerat.
– Efterfrågan på den typen av premiumprodukter har droppat. Nästa led är att se vad konsumenterna gör härnäst, säger Sophie Lind, enhetschef för strategi och analys på LRF.
Enligt Sophie Lind finns det en rejäl oro bland medlemmarna att jakten på lågpris ska göra att människor väljer bort svensktillverkat.
Än har LRF dock inte fått några sådana signaler, snarare att det finns en vilja att fortsätta att välja svenskt, men i ett billigare prissegment.
– Men drar vi i det här snöret tillräckligt länge riskerar efterfrågan att vika och det är riktigt illa. Det är också en beredskapsfråga, den matproduktion vi har i fredstid är i bästa fall den vi har i kristid. Det är inget som kan skalas upp över en natt igen, säger Sophie Lind.
Enligt Ulf Mazur pressar lågprisjakten även dagligvaruhandeln.
– Att ha varor på kampanj är dyrt. Det är oerhört låga marginaler på kampanjvarorna. Och ju tuffare konkurrensen blir, desto lägre måste du gå, säger han.
Varorna som är mest eftersökta för kampanjpris
Det här söker folk mest efter kampanjpriser på, baserat på statistik från Ereklamblads 1,4 miljoner användare per månad (I Sverige, Norge och Danmark).
- Kaffe
- Ägg
- Ost
- Smör
- Toalettpapper
Det butikerna har flest kampanjer på i nuläget är:
- Pålägg
- ChokladKakor
- Bröd
- Ost
Källa: Ereklamblad